Valikko Sulje

Jouluevankeliumin jatko-osa

Luuk 2:1-20 luetaan perinteisesti joulun aikaan johonka kietoutuu joulun sanoma. Sinällään se on kaunis ja tärkeä kohta, koska siinä kerrotaan kuinka Rauhan Ruhtinas, Luoja orjanmuodossa, syntyi konkreettisesti maailmaan. Tämä historiallinen tapahtuma on jättänyt selkeästi jälkensä historiaan, jonka vaikutus näkyy joulun aikana ympäri maailmaa. Hienon palatsin sijasta Jumalan Poika valitsi paikakseen tallin Beetlehemissä. Tämä hyvinkin rahvaanomainen syntymäpaikka on saanut tärkeimmän joulurekvisiitan roolin ympäri maailmaa kauppojen hyllyille syrjäyttäen palatsit, linnat ja kartanot. Siinä mukana paimen nuket Marian, Joosefin ja Jeesus lapsen kanssa hyvin yksinkertaisissa riepuasuissa. Kuninkaallista hapatusta ei oikeastaan näy, ellei taustalle ole muistettu laittaa enkeleitä, jotka ilmoittivat paimenille ensiksi syntyneestä vapahtajasta. Muistutuksena siitä, kuinka Jeesus alensi itsensä hetkeksi enkeleitä alhaisemmaksi, valmistautuakseen maailmankaikkeuden tärkeimpään tehtävään (Filip 2:6-7; Hepr 2:6-7).

Kummasti lukeminen loppuu 20 jakeeseen, vaikka jatko-osa on edelleen Jeesuksen syntymän lähiaikoihin sijoittuvaa. Jakeet 21-40 kertovat kuinka Maria ja Joosef vielä ympärileikkauttavat 8 päivän jälkeen Jeesus lapsen ja menevät Jerusalemin temppeliin toteuttamaan Mooseksen lain vaatimat esikoisen pyhityksen ja äidin synnytyksen jälkeen puhtaaksi julistamiseen vaadittavat polttouhri- ja syntiuhritoimitukset (2. Moos 13:2; 3 Moos 3:12). Marialle, Joosefille ja Jeesukselle ei suotu erityisoikeuksia temppelirituaaleihin, vaan Mooseksen laki edellytti äitiä olemaan 33 päivää eristyksissä kotona poikalapsen synnytyksen jälkeen, ennen kuin oli lupa astua temppeliin. He saapuvat Jerusalemin temppeliin eristyspäivien jälkeen, jossa odottaa vanha Simeon, jolle Jumala on ilmoittanut tarkan hetken milloinka hän saa nähdä vapahtajan. Hän saapuu temppeliin tapaamaan Mariaa ja Joosefia yllättäen. He eivät osanneet odottaa kuinka Simeon, missä paimenetkin, olivat saaneet yliluonnollisesti kuulla kenestä Jeesuksessa on kyse. Simeon avaa tarkemmin Marialle ja Joosefille Jeesuksen tehtävän maailmanlaajuisesta luonteesta.

Luuk 2:29-32 ”Herra, nyt sinä päästät palvelijasi rauhassa menemään, sanasi mukaan, sillä minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi, jonka olet valmistanut kaikkien kansojen nähtäväksi, valoksi, joka ilmestyy pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille.”

Jeesus on vapahtaja kaikille kansoille, ei pelkästään Israelin kansalle. Tästä ei vielä valkene se, millaisten koetuksien kautta Jeesus toteuttaa pelastuksen kaikille kansoille. Tämän jälkeen Simeon kertoo profetian jota Maria ei olisi kovin mielellään halunnut kuulla.

Ennen kuin mennään tähän, tarkistetaan mitä enkeli aivan alussa Marialle ilmoitti: Luuk 1:30-33 ”Älä pelkää, Maria, sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä. Katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimeksi Jeesus. Hän on oleva suuri, Häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa Hänelle Daavidin, Hänen isänsä, valtaistuimen. Hän hallitsee kuninkaana Jaakobin sukua ikuisesti, eikä Hänen valtakunnallaan ole loppua.” Enkelin ilmoituksessa luvataan paljon kaunista, joka kyllä pitää paikkaansa, mutta Maria ei ehkä alussa aivan käsittänyt, että miten hänen kauttaan syntyvällä vapahtajalla on ikuinen valtaistuin. Maria osasi ottaa nöyrällä asenteella tehtävän vastaan, mutta varmasti Jeesuksen syntymän jälkeen iloitsi niin, ettei osannut odottaa mitä todellisuudessa joutuisi näkemään. Simeon paljastaa tulevan synkän hetken, jonka Maria joutuu kohtaamaan äidin tunteissaan.

Simeon sanoi Marialle vielä seuraavaa: Luuk 2:34-35 ”Tämä lapsi on pantu kompastukseksi ja nousemiseksi monelle Israelissa ja merkiksi, jota vastaan puhutaan, jotta monen sydämen ajatukset tulisivat julki. Myös sinun sielusi läpi on miekka käyvä.”

Jeesusta ei oteta aina vastaan iloiten, vaan Hän on mielipiteitä jakava hahmo. Maria joutuu näkemään Jeesuksen julistustyössä sen tuskan, että Hänen julistusta ei otetakaan vastaan vaan torjutaan hyvinkin julmasti. Toisaalta on myös hetkiä joissa Jeesus muuttaa monien ihmisten elämän. Läpi evankeliumien näemme mainitakseen muutamia esimerkkejä, mitenkä Jeesukseen suhtauduttiin. Fariseukset yrittivät Jeesuksen ihmeitä selittää paholaisen tekosina (Matt 9:32-34) kunnes jotkut tunnustivat Jeesuksen Kristukseksi varsin varhain (John 7:40-44). Jeesus ei antanut väkijoukolle muuta vaihtoehtoa, kuin tunnustaa Hänet Jumalan Pojaksi, Luojaksi, tai huijariksi (John 10:22-42). Marialle oli varmasti raastavaa katsoa sivusta, kuinka Jeesuksen ihmeteot ja opetukset eivät olleetkaan niin läpihuutojuttu. Maria Todellinen miekan isku tapahtuikin siinä, kun Maria henkilökohtaisesti joutui katsomaan Jeesuksen ristinkuoleman kärsimystä. Markus 15:40-41 mainitsee kuinka Jeesusta seurasivat useat naiset, ja Johannes erikseen tarkasti mainitsee Jeesuksen äidin olleen katsomassa tilannetta.

John 19:25-27 ”Jeesuksen ristin luona seisoivat Hänen äitinsä ja tämän sisar sekä Maria, Kloopaksen vaimo, ja Magdalan Maria. Kun Jeesus näki äitinsä ja tämän vierellä sen opetuslapsen, jota Jeesus rakasti, Hän sanoi äidilleen: ”Nainen, katso, poikasi!” Sitten Hän sanoi opetuslapselle: ”Katso, äitisi!” Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.”

Marian oli vaikea käsittää siinä missä Jeesuksen opetuslastenkin, että miksi Messiaan kuului kuolla noin häpeällisesti. Erityisesti Maria joka oli enkeliltä kuullut lupauksen, kuinka Jeesus hallitsisi ikuisesti, koki koko hetken ristiriitaisena ja joutui miettimään, että mitä tämä kaikki oli loppujen lopuksi? Oliko hänelle kerrottu lupaus rikottu? Ristinkuoleman kuitenkin täytyi tapahtua, sillä se oli pelastus keino. Täydellinen synnitön uhri kaikkien ihmisten syntien puolesta. Osoittaen sovituksensa ja lupauksensa iankaikkisesta lahjasta olevan totta nousemalla kolmantena päivänä kuolleista. Marialle valkeni, siinä missä opetuslapsillekin, että Jeesus oli ja on todellakin Jumalan poika, itse Luoja Rauhan Ruhtinas.

Joulun sanoman, Simeonin profetioiden takaa, on se sama Jeesus, joka väitti itsestään seuraavaa: ”Minä olen Tie, Totuus ja Elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani. (John 14:6)” Pienenä varjona hän kertoi mitenkä synkän tien kautta Jeesuksen pelastus kaikille kansoille tapahtuu. Sama Jeesus, joulun sankarina juhlittu kaikkivaltias, on edelleen monille kompastukseksi ja nousuksi. Joulun aika saa aikaan ihmisissä pienen ripauksen sitä nousun makua, jossa heijastuisi se mitä Jeesuksen oma saisi, Jeesuksen kaltaisuutta. Joulu on antamisen aikaa, mutta vielä enemmän pystyisimme antamaan, jos antaisimme sydämemme Rauhan Ruhtinaalle, Jeesukselle. Sillä Hänen sovituksesta muutumme uudeksi luomukseksi, toimimaan maailmassa valona ja suolana. (2 Kor 5:17-19; John 8:12)

Siunattua armontäyteistä joulua sinulle.