Millaisia mielikuvia sinulla herää ihmisestä, joka saapuu kauppaan hienolla Mersulla? Entä sitten jos hän saapuukin Ferrarilla? Mahdollisesti joku hyvin pärjäävä, arvostettu korkeassa virassa oleva ihminen. Kuitenkin samalla hänen autonsa hapatus voi saada miettimään, että onko kyseinen henkilö myös ylpeä ja töykeä. Hän saattaa jättää samalla hiukan pelottavan vaikutelman. Mielikuva varmaan muuttuu, jos tämä ihminen tuleekin ensikerralla 90-luvun käytetyllä Toyota Corollalla. Olisiko hän sittenkin varsin mukava ja rento ihminen?
Samoin kuin edellisistä autojen ajajista on mielikuvia, pääsiäisen tapahtumissa Jeesuksen saapuminen aasilla Jerusalemiin oli tietoista symbolista ja mielikuvallista viestintää Israelin kansalle. Matt 21:5 siteeraa Sakarjan kirjan 9:9 tiivistettynä, mistä selviää osittain syy minkä takia Jeesus valitsi ratsukseen aasin. Tarkemmin sanottuna, aasin varsalla. ”Hän on vanhurskas, Hän pelastaa; Hän on nöyrä, Hän ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla.” Hän osoitti nöyrää asennoitumista. Jos Jeesus olisi saapunut hevosella ja saanut kuninkaallisen vastaanoton, roomalaiset olisivat tulkinneet Hänen saapumisen kapinan lietsontana. Kuitenkin ratsuna oli aasin varsa aasintamman kanssa. Jeesus ei näyttäytynyt uhkaavana vallankumoussoturina, mutta Hänen saapumisensa kuitenkin herätti oudoksuntaa. Väkijoukko tiesi miksi Messias saapuu aasilla, koska profeetat niin ilmoittavat, mutta he myös ymmärsivät mitä aasilla viestittiin. Aasi kun oli pääasiassa köyhälistön, tavallisten ihmisten ratsu.
1 Kuninkaiden kirjan 1 luvussa kerrotaan kuinka Daavid antaa määräyksen voidella Salomo kuninkaaksi ja ottaa hänelle ratsuksi muulin. Aasin ja hevosen hybridin. Muulin valinnalla Salomo halusi viestittää kansalle, ja veljelleen Adonille, olevan rauhantahtoinen ja sovinnollinen kuningas. Muutenkin Israelissa aasi oli rauhan symboli joita ylhäisetkin käyttivät. Niitä tosin ei käytetty sotaratsuina vaan enemmän seremoniallisina ratsuina. Adonia oli omin luvin julistautunut oman sisäpiirin kanssa kuninkaaksi. Adonian kuultuaan, että oikeat kruunajaiset tehtiinkin Salomolle, hän kauhistui ja meni temppelin alttarille ja otti kiinni alttarin sarvista. Osoittaen katumusta ja anteeksi pyyntöä itsekkäästä teostaan. Adonia tuotiin temppelistä Salomon eteen, ja Adonian yllätykseksi Salomo säästi hänen henkensä. Osoittaen rauhantahtoisuuttaan kuten muulin ratsastamisellaan viestitti.
Jeesus korosti sovinnollista, armollista ja rauhantahtoista elettä entisestään ratsastamalla aasin varsalla. Korostaen vieläkin enemmän, että Hän saapuu alistuvana, viattomana ja uhrattavana. Jeesuksen sovinnollinen ja anteeksi antava ele oli äärimmäisyyksiin viety, mikä sitten näkyykin pääsiäisten tapahtumissa. Väki toki otti Jeesuksen vastaan kapinallisena sotasankarina. Kuitenkin he tajusivat myöhemmin, että Jeesus tulikin loppujen lopuksi erilaisissa aikeissa. Hän ei aloittanutkaan kapinaa. Pettyneinä Matt 27:20-26 kansanjoukko kääntyykin Jeesusta vastaan ylipappien ja vanhinten yllytyksestä, ja Pilatus suostuu kansan vaatimukseen ja määrää Jeesuksen ristiinnaulittavaksi.
Salomonin ja Jeesuksen ratsuista viestittyy anteeksi antavan ja armollisuuden välillä painotus eroja. 1 Kuninkaiden kirjan 1:53 Salomo armahtaa silti vastahakoisesti ja sanoo Adonialle ”Mene kotiisi”. Rivien välistä voi lukea, että Salomo saattaa muuttaa mielensä, joten Adonian on hyvä aika äkkiä häipyä edestä. Kuitenkin myöhemmin 1 Kuninkaiden kirjan 2:13-25 Salomo tapettaa Adonian. Adonia pyysi naida Abisagin Daavidin haaremista, jonka kautta olisi pyrkinyt tekemään vallankaappauksen kuten Absolom teki aikoinaan(2 Sam 16:20-23). Tämän Salomo tiedosti eikä halunnut suostua alistumaan Adonian mahdolliseen julmuuteen. Jeesus tiesi miksi Hänet haluttiin ristiinnaulita, ja oli itseasiassa halukas tulemaan uhrattavaksi (Joh 10:17-18). Hän alistui kaikkeen tulevaan julmuuteen ja oli anteeksi antava kaikille. Sotilaat ruoskivat Hänet henkihieveriin muodottomaksi, minkä jälkeen Hänet raahattiin totaalliseen nöyryytykseen; Golgatan ristille. Jeesus lausui kuitenkin anteeksi antavasti: ”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä tekevät.”(Luuk 23:34) Osoittaen myös armoa katuvalle ristinryövärille lempeästi sanoen ”Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä sinä olet minun kanssani paratiisissa.”(Luuk 23:43) Johdonmukaista selkeää tahtoa armahtaa.
Hän saapui viattomalla ratsulla aasinvarsalla. Itse ollen samalla viaton uhrikaritsa sovittamaan kokomaailman synnit. Lausuen ristillä: ”Se on täytetty”(Joh 19:30). Ottaen synnin palkan, kuoleman itselleen, joka olisi kuulunut kansalle, ylipapeille, vanhimmille, roomalaisille ja tietenkin meille. Jottei synnin palkkana olisi kuolema meille, vaan Hänen lunastuksensa kautta iankaikkinen elämä meille Jumalan rakkaudessa. Mikä näyttäytyi monille tappiona ja pettymyksenä, olikin todellinen voitto kuolemasta. Nousten kolmantena päivänä kuolleista osoittaen, että voitto on tullut ja meillä on mahdollista päästä mukaan voittajaksi. Jokainen joka tunnustaa Jeesuksen omaksi lunastajakseen ja uskoo Hänen lunastuksensa tapahtuneen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta, saa iankaikkisen elämän (Room 10:9-11). Päästen osalliseksi ylösnousemuksen lupauksesta, joka tapahtuu aikanaan kun Hän, Jeesus Kristus, saapuu takaisin (1Kor 15:16-25).
Täten toivotan sinulle siunattua iloista keväistä pääsiäistä. Kristuksen sovituksen ja ylösnousemuksen juhlaa.